На першы і дрўгі дзень Каляд, а ў некаторых мясцінах таксама на Багатую каляду (куццю), ходзяць па хатах каляднікі. Гэта натоўп моладзі, што, падыходзячы пад вокны або ўвайшоўшы ў хату, славіць песнямі гаспадароў і за гэта атрымлівае каляду, г. зн. як мы ўжо тлумачылі, сала і кілбасы. Каляднікі нагадваюць велікодных валачобнікаў, і песні іх носяць часткова той жа земляробчы характар, што і валачобныя, толькі гэта асаблівасць у валачобных песнях больш ярка выяўлена.
Аднак у некаторых калядных песнях ёсць і асаблівасці: гэта менавіта параунанне гаспадара з месяцам, яго жонкі — з сонейкам, а дзяцей з зоркамі — параўнанне, якое нам не даводзілася сустракаць у валачобных песнях. А самі каляднікі тым адрозніваюцца ад валачобнікаў, што нярэдка водзяць «казу», чаго валачобнікі не робяць. У такім выпадку, г. зн. калі ходзяць з «казой», то спяваюць толькі адну песню, прыстасаваную менавіта да гэтага звычаю.
«Казу» рыхтуюць так. Бяруць казіную галаву, насаджваюць яе на кій і прышываюць да кажуха, а калі няма сапраўднай галавы, то робяць яе з дрэва, афарбоўваюць у белы колер, выводзяць вочы, прыладжваюць рогі і г. д. Кажух, выварачаны наверх, апранае які-колечы спрытны хлопец — і «каза» гатова. Натоўп каляднікаў, увёўшы «казу» ў хату, зацягвае песню:
Бог-помач таму,
Хто ў гэтым даму!
Мы ў госці ідзём
І казу вядзём.
Го-го! Каза,
Го-го! Шэра!
Дзе каза ходзіць,
Там жыта родзіць,
Дзе каза нагой,
Там жыта капой.
Дзе каза рогам,
Там жыта стогам.
А наша каза
Была ў бару,
Грызла там кару
З казяняткамі;
Спаткала воўка
З ваўчаняткамі;
Як хваціць ваўчок
Казу за бачок,
А ваўчаняткі —
За казяняткі.
Ледзь-неледзь каза,
Ад ваўка ўцякла,
У сяло прыйшла.
А ты, козанька,
Топні ножанькай,
Не бойся ваўка, —
Ён не з'есць цябе;
А бойся, каза,
Старога дзеда:
Ен цябе згубіць .
Скуру аблупіць.
Ужо бярэ ён меч,
Каб козаньку сеч.
Пацекла юшка
З правага вушка;
Козанька пала —
Здохла, прапала.
— Гаспадарочак,
Слічны паночак!
Гаспадынечка,
Як маліначка!
Ты вазьмі ключы
Залаценькія;
Запалі свечку,
Пайдзі ў клетку:
Прынясі казе
Рэшата аўса;
Рэшата аўса,
На верх кілбаса
І кусок сала,
Каб каза ўстала.
У час спеву «каза» нязграбна паварочваецца ў розныя бакі, у адпаведных месцах песні прытупвае нагамі, пастуквае рагамі, кланяецца, падае і ляжыць, быццам мёртвая, і ў канцы імгненна ажывае, ускоквае на ногі. У гэтым і ўся штука. Што да песень, пад якія скача каза, то ўсе яны па складу зусім аднолькавыя, спяваюцца адным напевам, але розняцца па зместу.
Мы прывялі тут найбольш тыповую з іх і прывялі таму, што ў ёй заўважаецца намёк на старажытнае ахвярапрынашэнне: менавіта напамінак пра старога дзеда, які збіраецца загубіць казу. Гэты дзед крыху нагадвае язычніцкага жраца. У такім выпадку ў казе можна было б бачыць ахвярную жывёліну, і тады ўвесь абрад набыў бы сэнс. Аднак з прычыны беднасці зместу гэтых песень цяжка зрабіць бясспрэчную выснову, тым больш што ёсць варыянты, якія паказваюць на тое, што дзед хоча злупіць скуру з казы для таго, каб зрабіць дуду.